Online dienstverlening

Online dienstverlening

Online dienstverlening is meer dan alleen de gemeentelijke website. Het gaat ook over het aanbod van online producten en diensten. Gemeenten moeten daarom hun afhandelprocessen zoveel mogelijk online inrichten, waarbij de behoeften van de inwoner centraal staat. Dan kunnen inwoners en ondernemers steeds meer producten en diensten online aanvragen en krijgen zij ook digitaal antwoord op hun verzoek.

Belang van dit onderwerp

Verbetering van de digitale of online dienstverlening is voor alle gemeenten een hoofdzaak omdat inwoners en ondernemers dit steeds meer van hun gemeente verwachten.

Waarom

Voor alle gemeenten is verbetering van de digitale of online dienstverlening een hoofdzaak. Vooral omdat inwoners en ondernemers dit steeds meer van hun gemeente verwachten, maar ook vanwege de doelstellingen van programma’s als Digitaal 2017 en Digitale Agenda 2020.

Online dienstverlening is meer dan de gemeentelijke website alleen. Het gaat ook over het aanbod van online producten en diensten. Daarom ondersteunt het Kenniscentrum Dienstverlening gemeenten bij het optimaliseren en meer klantgedreven maken van hun online dienstverlening. Dat doet het Kenniscentrum met onderzoek en uitwisseling van kennis en ervaringen met andere gemeenten, en met twee leermodules: Leermodule Gebruikersgerichte website en de Leermodule Meten & Verbeteren website. Beide leermodules zijn interessant voor adviseurs of projectleiders online dienstverlening, communicatieadviseurs of webprofessionals die actief aan de slag gaan met klantgedreven dienstverlening.

5 producten die raken aan dit onderwerp

Leermodule Meten & Verbeteren website

Met de Leermodule Meten & Verbeteren website verbetert u uw online dienstverlening en maakt deze klantgericht.
Gewijzigd: 18 juli 2018
product

Lokale ambitie
In gebruik

Leermodule Gebruiksgerichte Website

Met de Leermodule Gebruikersgerichte website verbetert u uw online dienstverlening en maakt deze klantgericht.
Gewijzigd: 17 juli 2018
product

Lokale ambitie
In gebruik

Webteksten voor toptaken gemeentelijke websites

Heldere en begrijpelijke webteksten zijn essentieel voor succesvolle online gemeentelijke dienstverlening. Daarom maakte VNG Realisatie in samenwerking met gemeenten en de Stichting Lezen en Schrijven voorbeeldteksten.
Gewijzigd: 18 juli 2018
product

Lokale ambitie
In gebruik

Monitor Doelgerichte Digitalisering

De Monitor Doelgerichte Digitalisering (MDD) geeft inzicht in de ‘digitale volwassenheid’ van een gemeente. Op basis van die informatie geeft de MDD tips en adviezen hoe gemeenten hun digitale ambities kunnen realiseren.
Gewijzigd: 27 februari 2018
instrument

Leermodule Klantreizen

Met de leermodule Klantreizen krijgt u inzicht in uw dienstverlening. U krijgt grip op klanttevredenheid en klantbeleving, zodat u de dienstverlening kunt verbeteren.
Gewijzigd: 17 juli 2018
product

Lokale ambitie
In gebruik