Online dienstverlening is meer dan alleen de gemeentelijke website. Het gaat naast informatievoorziening ook over het aanbod van gebruiksvriendelijke online producten en diensten, webcare en samenspel van digitale front- en backoffice. Het is belangrijk dat gemeenten de behoeften van inwoners en ondernemers centraal laten staan tijdens het ontwikkelen en aanbieden van online dienstverlening.
Belang van dit onderwerp
Continue verbetering van de online dienstverlening is voor alle gemeenten een hoofdzaak omdat inwoners en ondernemers dit steeds meer van hun gemeente verwachten.
Waarom
Inwoners en ondernemers verwachten steeds meer dat zij producten en diensten online kunnen aanvragen en dat zij ook via online kanalen antwoord krijgen op hun verzoek. Daarom, en vanwege doelstellingen van programma's als de Digitale Agenda 2020, is verbetering van de online dienstverlening voor alle gemeenten een hoofdzaak.
Het Kenniscentrum Dienstverlening ondersteunt gemeenten bij het optimaliseren en meer klantgedreven maken van hun online dienstverlening. Dat doet het Kenniscentrum door middel van onderzoek, uitwisseling van kennis en ervaringen met andere gemeenten en door middel van leermodules. Op dit moment bieden we de volgende twee ondersteuningsmiddelen om de online dienstverlening te verbeteren:
Heeft u vragen? Neem dan contact op via dienstverlening.realisatie@vng.nl.