Agenda

Oktober 2021

21 Oct

Reviewsessie werkdomein

online

We nodigen u uit voor de sessies in het kader van het service blueprint-traject in het werkdomein. De service blueprint-methodiek is een gestructureerde manier om de klantreis vanuit de werkzoekende in kaart te brengen. Het doel is om inzichtelijk te maken wat voor de werkzoekende de ideale reis is in de dienstverlening zodat hij of zij zo goed mogelijk geholpen kan worden. Samen met gemeenten en ketenpartners gaan we graag met u hierover in gesprek!

Bekijk dit agenda-item
26 Oct

Reviewsessie werkdomein

online

We nodigen u uit voor de sessies in het kader van het service blueprint-traject in het werkdomein. De service blueprint-methodiek is een gestructureerde manier om de klantreis vanuit de werkzoekende in kaart te brengen. Het doel is om inzichtelijk te maken wat voor de werkzoekende de ideale reis is in de dienstverlening zodat hij of zij zo goed mogelijk geholpen kan worden. Samen met gemeenten en ketenpartners gaan we graag met u hierover in gesprek!

Bekijk dit agenda-item
26 Oct

Reviewsessie inburgering

online

We nodigen u uit voor de sessies in het kader van het service blueprint-traject in het inburgeringsdomein. De service blueprint-methodiek is een gestructureerde manier om de klantreis vanuit de statushouder in kaart te brengen. Het doel is om inzichtelijk te maken wat voor de statushouder de ideale reis is in de dienstverlening zodat hij of zij zo goed mogelijk geholpen kan worden. Samen met gemeenten en ketenpartners gaan we graag met u hierover in gesprek!

Bekijk dit agenda-item
28 Oct

Kennisnetwerk Data & Smart Society meetup: Van interbestuurlijke datastrategie naar de praktijk

Grasso

Het Kennisnetwerk Data & Smart Society nodigt u van harte uit voor de meetup ‘Van interbestuurlijke datastrategie naar de praktijk’ op donderdag 28 oktober. De meetup wordt gehouden in ‘s Hertogenbosch of is online te volgen. Centraal staat: wat is datagedreven werken en hoe pakken gemeenten dit aan? Al jaren zijn verschillende gemeenten (individueel) aan het experimenteren. Steeds meer gemeenten leggen hun visie op datagedreven werken vast in een datastrategie. Waaruit bestaan deze strategieën en hoe ambitieus zijn de geformuleerde visies en doelen?

Bekijk dit agenda-item

November 2021

02 Nov

(Be)spreekuur Dennis, Eva en Eva.RMT

Online

We organiseren maandelijks een (be)spreekuur voor iedereen die deelneemt of wil deelnemen aan Dennis, Eva of Eva.RMT. VNG geeft een update over de laatste ontwikkelingen. Gemeenten, arbeidsmarktregio's en regionale mobiliteitsteams stellen hun vragen aan elkaar en VNG.

Bekijk dit agenda-item
02 Nov

Webinar PGB2.0

Online

Iedere 6 weken organiseert VNG Realisatie een webinar over PGB2.0 om gemeenten mee te nemen richting de landelijke implementatie.

Bekijk dit agenda-item
04 Nov

Leermodule Service Blueprints voor gemeenten

Hoe ziet de ideale gemeentelijke dienstverlening eruit? En wat vraagt dat van de verschillende disciplines, zoals ICT, werkprocessen en wetgevingen? Voor toegankelijke en inclusieve gemeentelijke dienstverlening is inzicht nodig in de leefwereld van inwoners, bedrijven en instellingen. De Service Blueprint methodiek is hiervoor geschikt. Gemeenten kunnen met deze methodiek de ideale klantreis voor verschillende doelgroepen ontwikkelen. De Service Blueprint-methodiek zorgt voor ‘een blauwdruk’ van de ideale dienstverlening en maakt inzichtelijk welke disciplines betrokken zijn zoals ICT, werkprocessen, KPI’s en wetgeving. Na succesvolle implementaties in enkele gemeenten presenteert VNG Realisatie nu aan alle geïnteresseerde gemeenten de leermodule Service Blueprints methodiek.

Bekijk dit agenda-item
04 Nov

Presentatie conceptparticipatiegids tijdens de Dag van Economische zaken

Hoe betrek je ondernemers bij beleid? Veel gemeenten worstelen met deze vraag. Gemeenten staan welwillend tegenover ondernemersparticipatie, maar weten vaak niet hoe ze dit effectief kunnen vormgeven. Daarom heeft VNG in samenwerking met onderzoeksbureau EMMA een participatiegids opgesteld met tips, geschikte instrumenten en goede praktijkvoorbeelden.

Bekijk dit agenda-item
04 Nov 11 Nov

Vierde Week van Grip op Informatie

Online

Van donderdag 4 tot en met donderdag 11 november: Vierde Week van Grip op Informatie

Bekijk dit agenda-item
09 Nov

Klantreis werkdomein

online

We nodigen u uit voor de sessies in het kader van het service blueprint-traject in het werkdomein. De service blueprint-methodiek is een gestructureerde manier om de klantreis vanuit de werkzoekende in kaart te brengen. Het doel is om inzichtelijk te maken wat voor de werkzoekende de ideale reis is in de dienstverlening zodat hij of zij zo goed mogelijk geholpen kan worden. Samen met gemeenten en ketenpartners gaan we graag met u hierover in gesprek!

Bekijk dit agenda-item
09 Nov

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Midden-Gelderland, Rijk van Nijmegen en Achterhoek 

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item
10 Nov

Eva verdiepende sessie

Online

Eva ondersteunt gemeenten om instrumenten voor werkzoekenden transparant en gestructureerd inzichtelijk te maken. Deze instrumenten kunnen dan bewust op basis van wetenschappelijke inzichten ingezet worden in de dienstverlening aan werkzoekenden. Met deze pilot sluiten gemeenten aan op fase 1 van het programma Dennis en Eva. Hierin kunnen gemeenten Eva in gebruik nemen en werken we gezamenlijk met gemeenten, VNG, en TNO aan optimalisatie van instrumentengids Eva.

Bekijk dit agenda-item
11 Nov

Leermodule Service Blueprints voor gemeenten

Hoe ziet de ideale gemeentelijke dienstverlening eruit? En wat vraagt dat van de verschillende disciplines, zoals ICT, werkprocessen en wetgevingen? Voor toegankelijke en inclusieve gemeentelijke dienstverlening is inzicht nodig in de leefwereld van inwoners, bedrijven en instellingen. De Service Blueprint methodiek is hiervoor geschikt. Gemeenten kunnen met deze methodiek de ideale klantreis voor verschillende doelgroepen ontwikkelen. De Service Blueprint-methodiek zorgt voor ‘een blauwdruk’ van de ideale dienstverlening en maakt inzichtelijk welke disciplines betrokken zijn zoals ICT, werkprocessen, KPI’s en wetgeving. Na succesvolle implementaties in enkele gemeenten presenteert VNG Realisatie nu aan alle geïnteresseerde gemeenten de leermodule Service Blueprints methodiek.

Bekijk dit agenda-item
16 Nov

Klantreis werkdomein

online

We nodigen u uit voor de sessies in het kader van het service blueprint-traject in het werkdomein. De service blueprint-methodiek is een gestructureerde manier om de klantreis vanuit de werkzoekende in kaart te brengen. Het doel is om inzichtelijk te maken wat voor de werkzoekende de ideale reis is in de dienstverlening zodat hij of zij zo goed mogelijk geholpen kan worden. Samen met gemeenten en ketenpartners gaan we graag met u hierover in gesprek!

Bekijk dit agenda-item
18 Nov

Inspiratiebijeenkomst Omnichannel aanpak

online

Wilt u weten welke initiatieven al werken in de praktijk? Of wat de impact van de omnichannel aanpak is op het contact met inwoners, ondernemers en andere organisaties? Of welke invloed omnichannel heeft op uw organisatie en/of houding/gedrag van uw medewerkers? Meld u dan snel aan! 

Bekijk dit agenda-item
23 Nov

Reviewsessie werkdomein

online

We nodigen u uit voor de sessies in het kader van het service blueprint-traject in het werkdomein. De service blueprint-methodiek is een gestructureerde manier om de klantreis vanuit de werkzoekende in kaart te brengen. Het doel is om inzichtelijk te maken wat voor de werkzoekende de ideale reis is in de dienstverlening zodat hij of zij zo goed mogelijk geholpen kan worden. Samen met gemeenten en ketenpartners gaan we graag met u hierover in gesprek!

Bekijk dit agenda-item
24 Nov

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Haaglanden, Holland Rijnland en Midden-Holland

online

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item
25 Nov

Webinar: Aanpak gemeente Westerkwartier om dienstverlening aan minima te verbeteren met nieuw webportaal

Online via MS Teams

Om de dienstverlening aan minima te verbeteren, heeft de gemeente Westerkwartier met ondersteuning van het ministerie van Binnenlandse Zaken in het kader van NL DIGIbeter het webportaal ‘Potjeswijzer’ ontwikkeld. Begin 2022 gaat dit platform live. Het portaal biedt een overzicht van hulplijnen voor minima. Daarnaast kunnen minima direct inloggen om producten aan te vragen. Tijdens een webinar op 25 november vertelt gemeente Westerkwartier hoe het project ‘Van arm naar Beter’ heeft geleid tot het portaal ‘Potjeswijzer’ en welke mogelijkheden het platform kent. Het webinar bestaat uit een plenaire sessie en twee verdiepende deelsessies. Het is onder andere interessant voor beleidsmedewerkers, strategische adviseurs, managers bedrijfsvoering en informatiemanagers van zowel gemeenten als maatschappelijke organisaties.

Bekijk dit agenda-item

December 2021

02 Dec

Leermodule Service Blueprints voor gemeenten

Hoe ziet de ideale gemeentelijke dienstverlening eruit? En wat vraagt dat van de verschillende disciplines, zoals ICT, werkprocessen en wetgevingen? Voor toegankelijke en inclusieve gemeentelijke dienstverlening is inzicht nodig in de leefwereld van inwoners, bedrijven en instellingen. De Service Blueprint methodiek is hiervoor geschikt. Gemeenten kunnen met deze methodiek de ideale klantreis voor verschillende doelgroepen ontwikkelen. De Service Blueprint-methodiek zorgt voor ‘een blauwdruk’ van de ideale dienstverlening en maakt inzichtelijk welke disciplines betrokken zijn zoals ICT, werkprocessen, KPI’s en wetgeving. Na succesvolle implementaties in enkele gemeenten presenteert VNG Realisatie nu aan alle geïnteresseerde gemeenten de leermodule Service Blueprints methodiek.

Bekijk dit agenda-item
07 Dec

(Be)spreekuur Dennis, Eva en Eva.RMT

Online

We organiseren maandelijks een (be)spreekuur voor iedereen die deelneemt of wil deelnemen aan Dennis, Eva of Eva.RMT. VNG geeft een update over de laatste ontwikkelingen. Gemeenten, arbeidsmarktregio's en regionale mobiliteitsteams stellen hun vragen aan elkaar en VNG.

Bekijk dit agenda-item
07 Dec

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Zuid-Holland Centraal – Drechtsteden – Rijnmond – Rivierenland - Gorinchem

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item
07 Dec

Webinar PGB2.0

Online

Iedere 6 weken organiseert VNG Realisatie een webinar over PGB2.0 om gemeenten mee te nemen richting de landelijke implementatie.

Bekijk dit agenda-item
09 Dec

Leermodule Service Blueprints voor gemeenten

Hoe ziet de ideale gemeentelijke dienstverlening eruit? En wat vraagt dat van de verschillende disciplines, zoals ICT, werkprocessen en wetgevingen? Voor toegankelijke en inclusieve gemeentelijke dienstverlening is inzicht nodig in de leefwereld van inwoners, bedrijven en instellingen. De Service Blueprint methodiek is hiervoor geschikt. Gemeenten kunnen met deze methodiek de ideale klantreis voor verschillende doelgroepen ontwikkelen. De Service Blueprint-methodiek zorgt voor ‘een blauwdruk’ van de ideale dienstverlening en maakt inzichtelijk welke disciplines betrokken zijn zoals ICT, werkprocessen, KPI’s en wetgeving. Na succesvolle implementaties in enkele gemeenten presenteert VNG Realisatie nu aan alle geïnteresseerde gemeenten de leermodule Service Blueprints methodiek.

Bekijk dit agenda-item

Januari 2022

04 Jan

(Be)spreekuur Dennis, Eva en Eva.RMT

Online

We organiseren maandelijks een (be)spreekuur voor iedereen die deelneemt of wil deelnemen aan Dennis, Eva of Eva.RMT. VNG geeft een update over de laatste ontwikkelingen. Gemeenten, arbeidsmarktregio's en regionale mobiliteitsteams stellen hun vragen aan elkaar en VNG.

Bekijk dit agenda-item
26 Jan

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Noord-Holland-Noord – Groot-Amsterdam – Zaanstreek Waterland – Zuid-Kennemerland & IJmond

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item

Februari 2022

01 Feb

(Be)spreekuur Dennis, Eva en Eva.RMT

Online

We organiseren maandelijks een (be)spreekuur voor iedereen die deelneemt of wil deelnemen aan Dennis, Eva of Eva.RMT. VNG geeft een update over de laatste ontwikkelingen. Gemeenten, arbeidsmarktregio's en regionale mobiliteitsteams stellen hun vragen aan elkaar en VNG.

Bekijk dit agenda-item
08 Feb

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Amersfoort - Gooi- en Vechtstreek - Midden Utrecht

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item
23 Feb

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Helmond de Peel – Zuidoost Brabant – Noordoost Brabant

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item

Maart 2022

01 Mar

(Be)spreekuur Dennis, Eva en Eva.RMT

Online

We organiseren maandelijks een (be)spreekuur voor iedereen die deelneemt of wil deelnemen aan Dennis, Eva of Eva.RMT. VNG geeft een update over de laatste ontwikkelingen. Gemeenten, arbeidsmarktregio's en regionale mobiliteitsteams stellen hun vragen aan elkaar en VNG.

Bekijk dit agenda-item
09 Mar

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Stedendriehoek Noord-West Veluwe – Twente - Foodvalley

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item
22 Mar

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Zwolle – Friesland

online

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item

April 2022

05 Apr

(Be)spreekuur Dennis, Eva en Eva.RMT

Online

We organiseren maandelijks een (be)spreekuur voor iedereen die deelneemt of wil deelnemen aan Dennis, Eva of Eva.RMT. VNG geeft een update over de laatste ontwikkelingen. Gemeenten, arbeidsmarktregio's en regionale mobiliteitsteams stellen hun vragen aan elkaar en VNG.

Bekijk dit agenda-item
06 Apr

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Groningen – Drenthe – Flevoland

online

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item
07 Apr 14 Apr

7 tot en met 14 april 2022: 5e week Grip op Informatie

online

Save the date! Noteert u alvast in uw agenda de 5e week van Grip op Informatie? Het programma is nog niet bekend. Informatie over het programma vindt u straks op deze plek. Heeft u ideeën of suggesties voor de 5e week van Grip op Informatie, laat het ons weten. Stuur een e-mailbericht naar gripopinformatie@vng.nl.

Bekijk dit agenda-item
26 Apr

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: West-Brabant – Midden-Brabant – Zeeland

online

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item

Mei 2022

03 May

(Be)spreekuur Dennis, Eva en Eva.RMT

Online

We organiseren maandelijks een (be)spreekuur voor iedereen die deelneemt of wil deelnemen aan Dennis, Eva of Eva.RMT. VNG geeft een update over de laatste ontwikkelingen. Gemeenten, arbeidsmarktregio's en regionale mobiliteitsteams stellen hun vragen aan elkaar en VNG.

Bekijk dit agenda-item
11 May

Regiobijeenkomst Dennis & Eva: Noord-Limburg – Midden-Limburg – Zuid-Limburg

In deze regiobijeenkomst hoort u meer over Dennis en Eva, en hoe uw gemeente of arbeidsmarktregio deze instrumenten kunt inzetten. Gemeenten en arbeidsmarktregio’s krijgen met Dennis en Eva steeds meer grip op de kwaliteit en effectiviteit van de dienstverlening. Hiermee ontstaat een mooie beweging in het werkdomein: een kwaliteits- en efficiëntieslag die pas net is begonnen. Uw gemeente of arbeidsmarktregio is van harte uitgenodigd hierbij aan te sluiten. 

Bekijk dit agenda-item

Juni 2022

07 Jun

(Be)spreekuur Dennis, Eva en Eva.RMT

Online

We organiseren maandelijks een (be)spreekuur voor iedereen die deelneemt of wil deelnemen aan Dennis, Eva of Eva.RMT. VNG geeft een update over de laatste ontwikkelingen. Gemeenten, arbeidsmarktregio's en regionale mobiliteitsteams stellen hun vragen aan elkaar en VNG.

Bekijk dit agenda-item

Juli 2022

05 Jul

(Be)spreekuur Dennis, Eva en Eva.RMT

Online

We organiseren maandelijks een (be)spreekuur voor iedereen die deelneemt of wil deelnemen aan Dennis, Eva of Eva.RMT. VNG geeft een update over de laatste ontwikkelingen. Gemeenten, arbeidsmarktregio's en regionale mobiliteitsteams stellen hun vragen aan elkaar en VNG.

Bekijk dit agenda-item