Werk en Inkomen Digitaal (Suwinet)

Het Digitaal Klantdossier (DKD) is een gemeenschappelijk, virtueel dossier. In het DKD wordt op het gebied van werk en inkomen informatie gedeeld door gemeenten, Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Belang van dit onderwerp

Gegevens binnen de overheid snel en effectief delen waardoor burgers beter worden geholpen en geen gegevens hoeven te verstrekken die de overheid al heeft.

Waarom

Het DKD is ontwikkeld in het kader van de Wet eenmalige gegevensuitvraag (WEU), waarmee burgers voor de keten Werk en Inkomen maar eenmalig hun gegevens hoeven te verstrekken. Door gegevens binnen de overheid te delen kunnen burgers sneller en beter worden geholpen en hoeven zij geen gegevens te verstrekken die de overheid al heeft. De betrokken instanties moeten ervoor zorgen dat die gegevens digitaal voor iedere partij in de keten beschikbaar zijn. Het delen van gegevens binnen het DKD loopt via Suwinet.

De Gemeenschappelijke elektronische Voorziening Suwi (GeVS, ook wel Suwinet genoemd) is een elektronische infrastructuur die is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de Suwi ketenpartijen (UWV, SVB en gemeenten) gegevens met elkaar kunnen uitwisselen voor de uitoefening van hun wettelijke taak. Er worden alleen gegevens uitgewisseld wanneer er een wettelijke grondslag en doelbinding voor is. De beheerder is BKWI (Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen).

BKWI werkt als een apart en herkenbaar organisatieonderdeel van UWV in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voor het gebruik van Suwinet gelden een aantal regels en afspraken. Hiervoor heeft VNG-Realisatie ter ondersteuning van gemeenten een aantal handreikingen en notities over het gebruik van Suwinet opgesteld. Daarnaast is er aanvullende informatie te vinden op de website van BKWI. Voor informatie over de gemeente als bron voor DKD (aanleveren aan Suwi) kunt u terecht bij het Inlichtingenbureau.

Gerelateerde documenten

Factsheet

Handreikingen 

  • Handreiking Suwi autorisaties. Alle gemeenten moeten hun Suwinet-autorisaties inrichten volgens een fijnmazige autorisatiestructuur in een autorisatiematrix. Wat houdt dat in? Welke werkzaamheden brengt dat met zich mee?
  • Handreiking Gebruikersrapportage Suwinet-Inkijk. Op basis van de automatische logging van alle raadplegingen in Suwinet-Inkijk, wordt door het BKWI gebruikersrapportages samengesteld. Die rapportages kunnen door de daarvoor geautoriseerde medewerkers van gemeenten, worden opgevraagd bij BKWI. Deze handreiking beschrijft de inhoud van de gebruikersrapportages Suwinet-Inkijk, hoe u de gebruikersrapportage kunt analyseren en deze kunt inzetten bij het privacy- en handhavingsbeleid van uw gemeente. 
  • Handreiking Whitelist en Escapefunctie Suwinet-Inkijk. Deze handreiking behandelt het toepassen van een filtermechanisme in de vorm van een ‘whitelist’ bij het gebruik van Suwinet-Inkijk en beschrijft de wijze waarop een organisatie dit kan implementeren binnen de eigen processen.
  • Handreiking gebruik escape. Handreiking voor gemeenten die gebruik maken van de whitelist op Suwinet.
  • Handreiking gebruik Zoeksleutels in Suwinet-Inkijk. Het raadplegen van persoonsgegevens van burgers via Suwinet is essentieel voor het uitvoeren van veel (gemeentelijke) taken zoals de uitkeringsverstrekking en re-integratie van werkzoekenden op grond van de Participatiewet. Deze gegevens zijn per definitie privacygevoelig.Op een enkele bron na dient bij die raadplegingen standaard als zoeksleutel het BSN te worden gebruikt. De medewerker moet dus eerst over dit unieke nummer beschikken voordat hij of zij gegevens van een burger kan inzien. In speciale gevallen kan aan medewerkers de bevoegdheid worden verleend om (ook) gegevens te kunnen raadplegen met een andere zoeksleutel dan het BSN. Deze handreiking beschrijft welke afwegingen een organisatie behoort te maken voordat zij die bevoegdheid toekent aan zijn medewerker(s).
  • Handreiking Implementatie Specifiek Suwinet-normenkader Afnemers 2017. Wat is het verschil tussen het oude en nieuwe normenkader en hoe komt de BIG terug in het nieuwe normenkader? Hoe kan het geïmplementeerd worden? Wat is de relatie met ENSIA en hoe kun je de conformiteitsindicatoren duiden? Met deze handreiking beogen wij de relatie tussen de verschillende onderwerpen uit te leggen en gaan wij in op de verschillen tussen het oude en nieuwe normenkader. Wij bieden handvatten om het nieuwe Suwinet normenkader te implementeren en gaan tenslotte in op de relatie van het nieuwe normenkader met ENSIA.

Ondersteunende materialen  

  • Uitgangspunten sanctiebeleid bij oneigenlijk gebruik van Suwinet. Persoonlijke gegevens van burgers behoren bij gemeenten in veilige handen te zijn. Als gemeente wilt u dat burgers daarop kunnen vertrouwen. Daarom heeft u een autorisatiebeleid en vraagt u achteraf gebruikersrapportages en specifieke rapportages op. Tenslotte mogen medewerkers de gegevens in Suwinet alleen raadplegen als dit voor het werk noodzakelijk is. Toch kan uit analyse van de specifieke rapportage Suwinet, maar ook vanuit andere signalen, blijken dat gegevens mogelijk voor andere doeleinden zijn geraadpleegd. Als dat gebeurt, is het van belang een helder sanctiebeleid te hebben.In deze notitie vindt u uitgangspunten die u helpen het besluitvormingsproces en het sanctiebeleid vorm te geven. Het blijft een eigen bevoegdheid van de desbetreffende organisatie om te bepalen of en zo ja welke straf wordt opgelegd in een concreet geval.
  • Voorbeeldtekst – interne voorlichting bij gemeente over de whitelist. Dit document bevat alleen platte voorbeeldtekst. Het is bedoeld voor gemeenten die aan de vooravond van de implementatie van de whitelist, haar interne medewerkers op de hoogte wil stellen van de aankomende wijzigingen.
  • Medebewoners en Suwinet. In deze korte notitie wordt ingegaan op de vraag welke gegevens in Suwi je zou mogen inzien/nodig hebt van de medebewoners van je klanten. En of onderzoek naar een medebewoner een reden is om de escape te gebruiken bij whitelisting.
  • Voorbeeld van een autorisatiematrix. Een eenvoudig en fictief voorbeeld van een autorisatiematrix voor Suwinet-Inkijk van een gemeente.

Expertgroepen

Expertgroep Werk De expertgroep Werk legt de verbinding tussen de inhoudelijke kennis en ontwikkelingen in de arbeidsmarktregio’s en de kennis en ondersteuning van UWV, VNG en Divosa op landelijke niveau. De Expertgroep Werk heeft tot doel het verbeteren van de dienstverlening aan werkzoekenden en werkgevers met specifieke aandacht voor transparantie en ICT.

In dit kader werkt zij intensief samen met UWV en Cedris. De expertgroep biedt advies en expertise aan landelijke initiatieven vanuit regionale kennis en achtergrond. Daarnaast vertegenwoordigen de leden hun arbeidsmarktregio; wensen en initiatieven kunnen hun weg vinden via het Strategisch Gebruikers Overleg naar landelijke en generieke oplossingen. De leden van de expertgroep Werk zijn vertegenwoordigers van de Arbeidsmarktregio’s. Voor vragen over de Expertgroep Werk, kunt u contact opnemen met Yvette Memelink.

5 producten die raken aan dit onderwerp

Doorontwikkelen SUWI

Een gestroomlijnde duurzame samenwerking in de keten van Werk en Inkomen is belangrijk. Want alleen dan kunnen inwoners en ondernemers optimaal geholpen worden.
Gewijzigd: 23 juli 2019
product

Wet- en regelgeving
In gebruik

Moderniseren Werkdomein

Om het aanbod van werkzoekenden en de vraag van werkgevers op elkaar af te stemmen, is het belangrijk dat het UWV en gemeenten nauw met elkaar samenwerken.
Gewijzigd: 18 juli 2019
product

Wet- en regelgeving
In gebruik

Verbinden Schuldendomein

De aanpak van schulden is een belangrijk gezamenlijk speerpunt van de rijksoverheid en gemeenten. Daaronder vallen veel verschillende maatregelen en initiatieven, die grote impact hebben op de bedrijfsvoering en informatievoorziening van gemeenten.
Gewijzigd: 3 september 2019
product

Collectieve afspraken
In gebruik

Regie op je eigen gegevens met de Blauwe Knop

De Blauwe Knop biedt mensen de mogelijkheid hun persoonlijke data te downloaden van overheidswebsites. Zij kunnen deze data vervolgens gebruiken voor verschillende doeleinden.
Gewijzigd: 15 april 2019
product

Lokale ambitie
In ontwikkeling