Ondernemerspeiling

Ondernemerspeiling: heeft uw gemeente het al gedaan?

Heeft u de ondernemerspeiling al gedaan? Veel gemeenten werken samen met ondernemers in lokale (duurzame) initiatieven. Het is belangrijk om te weten hoe ondernemers het gemeentebeleid en de dienstverlening ervaren om stimulerend economisch beleid te ontwikkelen dat aansluit bij de ondernemersbehoeften. De Ondernemerspeiling helpt hierbij.

Ondernemerspeiling in de praktijk

“De ondernemerspeiling hielp ons het raadsadvies te onderbouwen”, aldus Janna van Maar. Zij werkt als programmamanager Bedrijventerreinen bij de gemeente Zwolle. De indicatoren van de ondernemerspeiling zijn opgenomen in de gemeentelijke planning en control cyclus. De gemeente scoort goed in de Ondernemerspeiling: een 7. Janna: ‘Ondernemers hebben andere vragen en eisen dan inwoners. Ze stellen prijs op persoonlijk contact en willen zich welkom voelen. Dat stelt specifieke eisen aan de dienstverlening.’ 

Toen Janna in 2001 in dienst kwam bij de gemeente, was één van haar eerste taken het opzetten van relatiebeheer met ondernemers. ‘We hadden destijds vooral oog voor nieuwe ondernemers, niet voor gevestigde bedrijven. In de loop der jaren zijn we toegegroeid naar een systeem, waarbij elke ondernemer een vaste contactpersoon heeft bij de gemeente.’

Ook gemeente Stichtse Vecht startte met de Ondernemerspeiling. Dit deden ze omdat binnen de gemeente geluiden klonken dat de dienstverlening aan ondernemers niet optimaal was, vertelt beleidsadviseur Jessica ten Brummeler. ‘De politiek heeft het thema vervolgens hoog op de agenda gezet. Wat meehielp was ook het bezoek van een mystery guest van de Kamer van Koophandel. In dat onderzoek scoorden we heel slecht. Daar zijn we wel van geschrokken.’ 

Jessica vervolgt: ‘Toen zijn we een breed verbetertraject gestart, waarvan de Ondernemerspeiling de aftrap vormde. De uitkomsten van de Ondernemerspeiling bevestigden wat ik al jaren merkte, maar waar ik niet zo goed gehoor voor kreeg binnen onze organisatie. De ondernemers die met vergunningentrajecten te maken hadden waren vaak ontevreden over de gemeente.’

Sinds Stichtse Vecht startte met de Ondernemerspeiling, zijn verschillende afdelingen en het gemeentebestuur zich bewuster van die ontevredenheid. Jessica: ‘Het was een eerste stap. De ondernemersdienstverlening moest gewoon beter. Uiteindelijk hebben we die verbetering aan drie thema’s gekoppeld: vergunningverlening, samenwerking met ondernemers en communicatie. Vervolgens heeft de gemeente een klantreis gemaakt om de precieze knelpunten te vinden. De Ondernemerspeiling gaf een handvat voor, een goede basis om je klantreis te plannen.’