Plein Dienstverlening

Plein Dienstverlening

Kijken met de ogen van inwoners en ondernemers

Gemeenten werken dagelijks aan de best mogelijke dienstverlening. Vanuit het perspectief van inwoners én ondernemers. Het is daarom belangrijk om inwoners en ondernemers te betrekken bij de ontwikkeling van diensten. Op zo’n manier dat iedereen optimaal gebruik kan maken van de (digitale) dienstverlening van gemeenten. Oók mensen voor wie het (soms) lastig is om digitaal zaken te doen. 

Daarbij werken gemeenten steeds meer samen met uitvoeringsorganisaties als DUO, SVB, UWV. Want: inwoners en ondernemers verwachten dat ze zaken kunnen doen met één overheid. 

Wilt u weten op welke manieren u als gemeente écht vanuit klantperspectief aan de slag kunt? Het Plein Dienstverlening biedt u veel informatie

  • Buitengewone zaken: Prototype van een verrassende wachtkamer, ingericht door gemeente Haarlem
  • Project ‘Like’:10 partners uit 5 landen werken samen in het Europese innovatieproject Like! Building a local digital innovation culture. Partners in Nederland zijn Groningen, Rotterdam, Rijksuniversiteit Groningen en provincie Drenthe. Wat levert dat nou op zo’n Europees project? Gaat het alleen om het geld of gaat het om de samenwerking en het netwerk?
  • Design Thinking:De gemeente Haarlem vertelt hoe je op een innovatieve en efficiënte manier een nieuw participatiemiddel lanceert om met inwoners in gesprek te komen.
  • Test hier je formulier: 10 cases waar de gebruiker van een gemeentewebsite zoal tegenaan loopt bij het invullen van online formulieren.
  • Optimaal Digitaal Spel: spelenderwijs uw (online) dienstverlening verbeteren in samenwerking met de Gebruiker Centraal (het spel wordt de hele dag gespeeld)
  • Discussietafel Toon en taal (13.15u): wat doet dat in de beleving van gemeentelijke dienstverlening? Discussie met inwoners, ondernemers en gemeenten olv Jeroen Schuuring (VNG). Deelnemers aan de discussie zijn: Isabelle Ruyters, webcoördinator team Dienstverlening van de gemeente Asten, Peter van Rijn, adviseur/redacteur Communicatie en Fenny Brandsma redactie/tekstschrijver Concernmedia bij de gemeente Rotterdam en een drietal inwoners.
  • Conversieratio meten: Inzicht krijgen in het gebruik van webformulieren met behulp van de succesratio?
  • Direct Duidelijk: Tips & tricks én de mogelijkheid om direct zelf aan de slag te gaan met het begrijpelijk maken van brieven, formulieren en webteksten.​
  • Transgender e-learning tool: Tool om meer te weten te komen over de omgang met deze burgers.